יצא לכם פעם לאסוף כסף יחד עם כל החברים למטרה משותפת? כשעושים דבר כזה, חשוב מאוד לרשום בדיוק כמה כסף נאסף ומה עושים איתו, כדי שכולם ידעו שהכל נעשה ביושר. זה בדיוק מה שמשה רבנו עשה כשסיים לאסוף את התרומות לבניית המשכן. הוא לא רק אמר תודה על הכסף, אלא מסר לעם פירוט מדויק על כל מה שנאסף. משה רצה להראות לכולם, וגם לה', שהכל נעשה בצורה גלויה וישרה, כדי שאף אחד לא יחשוד שמשהו מהכסף נלקח בטעות.
כאשר מסבירים על הכסף שנאסף, מופיעות המילים וְכֶסֶף פְּקוּדֵי הָעֵדָה. למה לא כתוב פשוט תרומת הכסף כמו שכתוב אצל הזהב והנחושת? הרי בני ישראל התנדבו והביאו הרבה יותר כסף ממה שרשום כאן. הסיבה היא שהסכום שמפורט כאן לא כולל את כל התרומות הרגילות, אלא רק את הכסף שכל אדם היה חייב לתת במסגרת ספירת העם: מטבע של מחצית השקל. כל הגברים נספרו, וכל אחד מהם נתן בדיוק חצי שקל.
ומה עשו עם הכסף הזה? מהמטבעות האלו יצקו את האדנים, שהם הבסיס והיסודות הכבדים שעליהם עמד המשכן כולו, וגם את הווים של העמודים. שאר הכסף שאנשים תרמו נשמר באוצר כדי לתחזק את המשכן. כך, כל אחד ידע שהחצי שקל שלו בונה את הבסיס היציב של האוהל הקדוש.