קרה לכם פעם שהתלכלכתם כל כך, שהבנתם שסתם לשטוף במים זה לא מספיק, וצריך תהליך מיוחד כדי לנקות את הכל? התורה מספרת לנו על אדם שנטמא כי הוא היה קרוב לאדם שמת. כדי לחזור להיות טהור, הוא צריך לעבור תהליך מיוחד. התורה אומרת שעליו יִתְחַטָּא, כלומר להסיר מעצמו את הטומאה. איך עושים את זה? מתיזים עליו מים מיוחדים שמערבבים בהם אפר של פרה אדומה. זה אולי נשמע קצת מפתיע, איך אפר יכול לנקות ולטהר? המפרשים מסבירים שזה קצת כמו תרופה, שאם אדם חולה לוקח אותה היא מרפאת אותו, אבל אם אדם בריא ייקח אותה היא עלולה להזיק לו. התרופה המיוחדת הזאת מנקה את מי שנטמא.
התורה אומרת שהאדם יתחטא בּוֹ. למה כתוב בלשון זכר, הרי פרה היא נקבה? הסיבה היא שעכשיו אנחנו כבר לא מתייחסים לפרה עצמה, אלא לאפר שלה, והמילה אפר היא בלשון זכר. התהליך הזה לוקח זמן, וצריך להזות את המים המיוחדים על האדם בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי. את הפעולה הזאת חייבים לעשות רק בשעות היום, באור השמש ולא בלילה. ואם מישהו שכח או התעכב ולא עשה זאת בדיוק ביום השלישי? לא נורא. היום שבו הוא יתחיל את התהליך ייחשב לו כיום השלישי, וממנו הוא ימשיך לספור כדי לדעת מתי יגיע היום השביעי שלו.
רק אחרי שישלים את כל התהליך הזה, האדם יִטְהָר. התזת המים היא השלב ההכרחי שמאפשר לו לטבול במים רגילים לאחר מכן ולחזור להיות טהור לגמרי. התורה מדגישה וְאִם לֹא יִתְחַטָּא ובגלל זה לֹא יִטְהָר, כדי ללמד אותנו שאי אפשר לשנות את הכללים. אי אפשר, למשל, לדלג על היום השלישי ואז להזות פעמיים ביום השביעי. חייבים לעשות הכל בדיוק לפי הסדר והזמן שה' קבע.