קרה לכם פעם שעבדתם קשה מאוד על יצירה או פרויקט מיוחד, וכשהוא סוף סוף היה מוכן התרגשתם להתחיל להשתמש בו? זה בדיוק מה שקורה כאן. אחרי כל ההכנות המורכבות של אפר הפרה האדומה, הגענו לשלב שבו אפשר סוף סוף להשתמש בו כדי לטהר אנשים.
התורה מספרת לנו על האדם שמקבל את התפקיד לאסוף את האפר, ואומרת וְכִבֶּס הָאֹסֵף אֶת אֵפֶר הַפָּרָה אֶת בְּגָדָיו. אותו אדם צריך לכבס את הבגדים שלו, וכמובן גם לרחוץ את הגוף שלו במים. למה בעצם? מפני שהאפר הזה הוא קדוש. בזמן שאוספים אותו, קצת אפר יכול לעוף באוויר ולהידבק לבגדים, ואנחנו לא רוצים שהאפר הקדוש יגיע בטעות למקומות לא נקיים כשהאדם ילך משם.
התורה גם קובעת שמי שאוסף את האפר או אפילו רק מזיז אותו הופך להיות וְטָמֵא עַד הָעָרֶב. ה' קבע את הכלל הזה כדי שאנשים יתייחסו לאפר בזהירות רבה ויידעו לשמור ממנו מרחק כשלא צריך אותו. אולי שמתם לב שהפעם לא כתוב שאותו אדם צריך לשוב אל המחנה הקדוש לאחר מכן. הסיבה לכך היא שאת איסוף האפר יכול לעשות גם אדם רגיל מישראל, והוא הרי לא גר בתוך המחנה המיוחד של הכהנים ממילא.
בסוף, התורה מוסיפה שההלכה הזו היא וְהָיְתָה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל וְלַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכָם לְחֻקַּת עוֹלָם. כלומר, הטהרה הזו שייכת לכולם. היא לא שייכת רק למי שנולד בעם ישראל, אלא גם לגרים שהחליטו להצטרף לעם ישראל ולחיות בתוכו. המילה חוקה מלמדת אותנו שזוהי גזירה מיוחדת מאת ה', מצווה חשובה שאנחנו מקיימים בדיוק כמו שה' ציווה, גם אם אנחנו לא תמיד מבינים עד הסוף את הסיבה ההגיונית שלה.