יצא לכם פעם לחזור הביתה מלוכלכים אחרי משחק בחוץ, וביקשו מכם לא להיכנס לחדר נקי במיוחד עד שתתנקו היטב? בתורה, להיות במצב של טומאה זה בכלל לא חטא או דבר רע. זה משהו טבעי שקורה לאדם, למשל אם הוא שהה תחת אותו אוהל עם אדם שנפטר, או אפילו רק נגע באבנים של קבר. הבעיה החמורה מתחילה רק כאשר האדם מנסה להיכנס למקום קדוש בזמן שהוא טמא. התורה מדגישה את המילים וְלֹא יִתְחַטָּא, כדי ללמד אותנו שהאזהרה היא לא על עצם זה שהאדם טמא, אלא על כך שהוא נכנס אל הקודש בלי לעבור את תהליך ההיטהרות. התורה משתמשת כאן במילה מִקְדַּשׁ, למרות שבמקרים אחרים מופיעה המילה משכן. הסיבה לכך היא כדי שנבין שהכלל הזה חשוב ותקף תמיד, גם למשכן הזמני שנדד במדבר וגם לבית המקדש הקבוע והגדול. כדי לחזור להיות טהורים, לא מספיק רק לכבס את הבגדים או לטבול במקווה רגיל. התורה מבהירה מֵי נִדָּה לֹא זֹרַק עָלָיו - כלומר, חובה להזות על האדם מים מיוחדים של פרה אדומה בתהליך זהיר ומדויק. כל עוד המים האלו לא הותזו עליו בדיוק כמו שצריך, הוא עדיין נחשב טמא ואסור לו להתקרב אל הקודש או אל הקהל שנמצא שם.
במדבר, פרק י״ט, פסוק כ׳
פרשת חקת
וְאִ֤ישׁ אֲשֶׁר־יִטְמָא֙ וְלֹ֣א יִתְחַטָּ֔א וְנִכְרְתָ֛ה הַנֶּ֥פֶשׁ הַהִ֖וא מִתּ֣וֹךְ הַקָּהָ֑ל כִּי֩ אֶת־מִקְדַּ֨שׁ יְהֹוָ֜ה טִמֵּ֗א מֵ֥י נִדָּ֛ה לֹא־זֹרַ֥ק עָלָ֖יו טָמֵ֥א הֽוּא׃
שיתוף הפסוק
רוצים להנציח נופל?
הקדש פסוק זה לחלל צה״לנעזרתם בפירוש שלנו ומצאתם בו ערך?
עזרו לנו להגדיל תורה ולהאדירה. תחזוקת האתר והשבחת התוכן כרוכות בהוצאות מרובות. תרומה קטנה שלכם תסייע לנו להחזיק את הפלטפורמה ותהפוך אתכם לשותפים מלאים בהנגשת חוכמת המקרא.
תרמו עכשיומה דעתכם על הפירוש?
התחברתם? יש לכם חידוש או הארה על הפסוק שלמדתם כאן? נשמח לשמוע!
ההערות שלכם חשובות לנו ועוזרות לשפר את הפירוש.