קרה לכם פעם שהסתכלתם על העולם ושאלתם את עצמכם למה יש בו גם דברים משמחים וגם דברים קשים? בעבר הרחוק היו אנשים שחשבו שיש כוח אחד שמביא את הטוב וכוח אחר לגמרי שמביא את הרע. אבל ה' מלמד אותנו שהוא המנהיג היחיד של העולם, והוא לבדו אחראי על הכל.
כשה' אומר שהוא יוֹצֵר אוֹר, הכוונה היא שהאור הוא דבר אמיתי שה' ממש בונה ומעצב. לעומת זאת, החושך הוא לא באמת דבר ממשי, אלא פשוט מצב שבו אין אור. לכן ה' אומר שהוא וּבוֹרֵא חֹשֶׁךְ, כלומר הוא קבע את הכלל שיהיה בעולם גם מצב כזה של חוסר באור.
באותו אופן, ה' עֹשֶׂה שָׁלוֹם, שזהו מצב נפלא שבו הכל פועל יחד בהתאמה, והוא מביא את האור והשלום הזה לעם ישראל. אבל במקביל הוא גם וּבוֹרֵא רָע, כלומר מביא זמנים של קושי על ממלכת בבל. ה' ברא עולם שיש בו לפעמים חוסר וקושי, כי רק מתוך הניגודים האלה מתגלה הטוב והעולם הופך להיות שלם בדיוק כפי שה' תכנן. לכן נאמר בסוף אֲנִי ה' עֹשֶׂה כָל אֵלֶּה, כדי שנזכור שכל מה שקורה מסביבנו, גם הדברים הנעימים וגם אלו שפחות, מגיעים מאותו מנהיג אחד שאחראי על כל הבריאה.