מתוך מסירות להנהגת העם, משה יוזם מהלך דיפלומטי ושולח שליחים נכרים מעיר הגבול, וַיִּשְׁלַח מֹשֶׁה מַלְאָכִים מִקָּדֵשׁ, כדי לאותת שפני ישראל לשלום ולהפגין ביטחון עצמי. האיגרת נשלחת אֶל מֶלֶךְ אֱדוֹם, ששמו לא הוזכר בשל חוסר חשיבותו ההיסטורית, ופותחת במילים המפייסות כֹּה אָמַר אָחִיךָ יִשְׂרָאֵל כדי לעורר רחמים ולהזכיר את מוצאם המשותף, תוך הימנעות מהשם "יעקב" העלול לעורר איבה. מוקד המסר הוא אַתָּה יָדַעְתָּ אֵת כָּל הַתְּלָאָה אֲשֶׁר מְצָאָתְנוּ, כלומר הצרות, הסבל של גלות מצרים והעיכובים הממושכים במדבר. שיתוף זה נועד לזכות בהבנת המלך, אך גם מקפל בתוכו טענה ולפיה גזרת השעבוד הייתה חוב משותף שממנו התחמק עשיו. מכיוון שישראל נשאו בנטל הגלות לבדם, אדום איבד את זכותו על הארץ, וכעת מצופה ממנו לכל הפחות לאפשר להם מעבר בטוח לנחלתם.
במדבר, פרק כ׳, פסוק י״ד
פרשת חקת
וַיִּשְׁלַ֨ח מֹשֶׁ֧ה מַלְאָכִ֛ים מִקָּדֵ֖שׁ אֶל־מֶ֣לֶךְ אֱד֑וֹם כֹּ֤ה אָמַר֙ אָחִ֣יךָ יִשְׂרָאֵ֔ל אַתָּ֣ה יָדַ֔עְתָּ אֵ֥ת כׇּל־הַתְּלָאָ֖ה אֲשֶׁ֥ר מְצָאָֽתְנוּ׃
שיתוף הפסוק
רוצים להנציח נופל?
הקדש פסוק זה לחלל צה״לנעזרתם בפירוש שלנו ומצאתם בו ערך?
עזרו לנו להגדיל תורה ולהאדירה. תחזוקת האתר והשבחת התוכן כרוכות בהוצאות מרובות. תרומה קטנה שלכם תסייע לנו להחזיק את הפלטפורמה ותהפוך אתכם לשותפים מלאים בהנגשת חוכמת המקרא.
תרמו עכשיומה דעתכם על הפירוש?
התחברתם? יש לכם חידוש או הארה על הפסוק שלמדתם כאן? נשמח לשמוע!
ההערות שלכם חשובות לנו ועוזרות לשפר את הפירוש.