במדבר, פרק כ׳, פסוק י״ד

פרשת חקת

Numbers 20:14Sefaria

וַיִּשְׁלַ֨ח מֹשֶׁ֧ה מַלְאָכִ֛ים מִקָּדֵ֖שׁ אֶל־מֶ֣לֶךְ אֱד֑וֹם כֹּ֤ה אָמַר֙ אָחִ֣יךָ יִשְׂרָאֵ֔ל אַתָּ֣ה יָדַ֔עְתָּ אֵ֥ת כׇּל־הַתְּלָאָ֖ה אֲשֶׁ֥ר מְצָאָֽתְנוּ׃

תארו לעצמכם שקיבלתם הרגע בשורה ממש מאכזבת, האם היה לכם כוח להמשיך לדאוג לאחרים? למרות שמשה רבנו בדיוק גילה שהוא לא יזכה להיכנס לארץ ישראל, הוא לא עוזב את התפקיד שלו כמנהיג. הוא ממשיך לפעול במלוא המרץ ושולח שליחים מעיר גבול בשם קדש אל מלך אדום, כדי לבקש רשות לעבור בארצו בדרכי שלום וללא מלחמה.


משה פונה אל המלך בצורה מכבדת ופותח במילים כֹּה אָמַר אָחִיךָ יִשְׂרָאֵל. למה הוא קורא לו אח? כדי להזכיר לו ששניהם נכדים של אברהם אבינו ולעורר בו רחמים, והוא בכוונה בוחר להגיד את השם ישראל ולא יעקב, כדי לא לעורר מריבות ישנות מהעבר.


משה ממשיך ואומר למלך: אַתָּה יָדַעְתָּ אֵת כָּל הַתְּלָאָה אֲשֶׁר מְצָאָתְנוּ. המילה הַתְּלָאָה מתארת את כל הצרות, הקושי והסבל שעברו על עם ישראל. משה מזכיר פה למלך אדום עניין היסטורי חשוב. ה' אמר לאברהם אבינו שהמשפחה שלו תהיה בגלות. החובה הזו הייתה שייכת גם ליעקב וגם לעשיו, שהוא האבא של אדום. אבל עשיו בחר לעזוב ולברוח כדי לא להיות עבד, ועם ישראל נאלץ לשאת לבדו בכל הקושי של גלות מצרים, ושילם בעצם גם את החלק של אדום. לכן, משה מעביר למלך מסר ברור: אנחנו סבלנו גם בשבילך, אז עכשיו, כשאנחנו סוף סוף בדרך לארץ שלנו, המעט שאתה יכול לעשות זה פשוט לתת לנו לעבור בשקט ובבטחה.


רוצים להנציח נופל?
הקדש פסוק זה לחלל צה״ל
פסוק י״ג
פסוק ט״ו

נעזרתם בפירוש שלנו ומצאתם בו ערך?

עזרו לנו להגדיל תורה ולהאדירה. תחזוקת האתר והשבחת התוכן כרוכות בהוצאות מרובות. תרומה קטנה שלכם תסייע לנו להחזיק את הפלטפורמה ותהפוך אתכם לשותפים מלאים בהנגשת חוכמת המקרא.

תרמו עכשיו

מה דעתכם על הפירוש?

התחברתם? יש לכם חידוש או הארה על הפסוק שלמדתם כאן? נשמח לשמוע!

ההערות שלכם חשובות לנו ועוזרות לשפר את הפירוש.