תארו לעצמכם שהייתם שולטים על עמים רבים, ופתאום ביום אחד הייתם מאבדים את כל הכוח שלכם. איך הייתם מרגישים? זה בדיוק מה שקרה לממלכת בבל הגדולה. בבל הייתה מעצמה חזקה ששלטה בעולם, אבל בגלל שהיא התנהגה בצורה קשה לעם ישראל, ה' מעניש אותה. היא מאבדת את כל הכוח שלה והופכת למקום קטן שאף אחד לא זוכר. הנביא אומר לבבל שְׁבִי דוּמָם, כלומר שבי בשתיקה מוחלטת, וגם וּבֹאִי בַחֹשֶׁךְ, שזה אומר ללכת ולהסתתר. למה היא צריכה לשתוק ולהתחבא? כי בבל נמצאת עכשיו באבל עמוק. היא כל כך מתביישת בכך שהפכה ממעצמה גדולה לשבויה, שהיא רק רוצה להסתתר בחושך כדי שאף אחד לא יראה אותה ולא ישמע את קולה. בעבר, כולם קראו לבבל גְּבֶרֶת מַמְלָכוֹת, כי היא הייתה השליטה שקבעה לכל שאר המדינות מה לעשות. אבל עכשיו, מבהירים לה כִּי לֹא תוֹסִיפִי יִקְרְאוּ לָךְ, כלומר בני האדם לעולם לא יקראו לך שוב בשם המכובד הזה. אין לה שום תקווה לחזור להיות חזקה כמו פעם, והיא איבדה את המעמד שלה לתמיד.
ישעיהו, פרק מ״ז, פסוק ה׳
שְׁבִ֥י דוּמָ֛ם וּבֹ֥אִי בַחֹ֖שֶׁךְ בַּת־כַּשְׂדִּ֑ים כִּ֣י לֹ֤א תוֹסִ֙יפִי֙ יִקְרְאוּ־לָ֔ךְ גְּבֶ֖רֶת מַמְלָכֽוֹת׃
שיתוף הפסוק
רוצים להנציח נופל?
הקדש פסוק זה לחלל צה״לנעזרתם בפירוש שלנו ומצאתם בו ערך?
עזרו לנו להגדיל תורה ולהאדירה. תחזוקת האתר והשבחת התוכן כרוכות בהוצאות מרובות. תרומה קטנה שלכם תסייע לנו להחזיק את הפלטפורמה ותהפוך אתכם לשותפים מלאים בהנגשת חוכמת המקרא.
תרמו עכשיומה דעתכם על הפירוש?
התחברתם? יש לכם חידוש או הארה על הפסוק שלמדתם כאן? נשמח לשמוע!
ההערות שלכם חשובות לנו ועוזרות לשפר את הפירוש.