תארו לעצמכם מנהיג שרואה את העם שלו בצרה גדולה, ובמקום לחפש אשמים אחרים, הוא קם ולוקח את כל האשמה עליו. זה בדיוק מה שעושה דוד המלך. כשהוא רואה את המלאך פוגע בעם בגלל המפקד שהוא בעצמו ערך, אבל נמנע מלפגוע בו, דוד פונה אל ה׳ ולוקח אחריות מלאה. הוא מתוודה ואומר אָנֹכִי חָטָאתִי והֶעֱוֵיתִי, כלומר, אני הוא זה שעשה את העוון והטעות. דוד מרגיש כאב עצום על האנשים שנפגעים, קורא להם וְאֵלֶּה הַצֹּאן, כמו רועה שדואג לכבשים האהובות שלו, ושואל את ה׳ במה הם חטאו שמגיע להם עונש כזה. מתוך אהבה גדולה לעם, דוד מבקש תְּהִי נָא יָדְךָ בִּי. הוא בעצם מבקש שהעונש יעבור אליו, והוא מוכן לקבל על עצמו את הפגיעה כדי להציל את עם ישראל. אבל יש בבקשה הזו עוד משהו חכם מאוד. דוד הבין שכאשר המלאך פוגע, הוא עושה זאת בלי להבדיל בין צדיקים לאנשים שאינם צדיקים. לכן, כשדוד מבקש שהמכה תעבור אליו, הוא למעשה מבקש שה׳ בעצמו ינהל את העונש. דוד יודע שה׳ הוא שופט צדק, שיודע להבחין בדיוק מי אשם ומי לא, וכך הוא דואג שהמשפט ייעשה בצורה הכי הוגנת וצודקת שאפשר.
שמואל ב, פרק כ״ד, פסוק י״ז
וַיֹּ֩אמֶר֩ דָּוִ֨ד אֶל־יְהֹוָ֜ה בִּרְאֹת֣וֹ ׀ אֶֽת־הַמַּלְאָ֣ךְ ׀ הַמַּכֶּ֣ה בָעָ֗ם וַיֹּ֙אמֶר֙ הִנֵּ֨ה אָנֹכִ֤י חָטָ֙אתִי֙ וְאָנֹכִ֣י הֶעֱוֵ֔יתִי וְאֵ֥לֶּה הַצֹּ֖אן מֶ֣ה עָשׂ֑וּ תְּהִ֨י נָ֥א יָדְךָ֛ בִּ֖י וּבְבֵ֥ית אָבִֽי׃ {פ}
שיתוף הפסוק
רוצים להנציח נופל?
הקדש פסוק זה לחלל צה״לנעזרתם בפירוש שלנו ומצאתם בו ערך?
עזרו לנו להגדיל תורה ולהאדירה. תחזוקת האתר והשבחת התוכן כרוכות בהוצאות מרובות. תרומה קטנה שלכם תסייע לנו להחזיק את הפלטפורמה ותהפוך אתכם לשותפים מלאים בהנגשת חוכמת המקרא.
תרמו עכשיומה דעתכם על הפירוש?
התחברתם? יש לכם חידוש או הארה על הפסוק שלמדתם כאן? נשמח לשמוע!
ההערות שלכם חשובות לנו ועוזרות לשפר את הפירוש.