בראשית, פרק ד׳, פסוק כ״ו

פרשת בראשית

Genesis 4:26Sefaria

וּלְשֵׁ֤ת גַּם־הוּא֙ יֻלַּד־בֵּ֔ן וַיִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ אֱנ֑וֹשׁ אָ֣ז הוּחַ֔ל לִקְרֹ֖א בְּשֵׁ֥ם יְהֹוָֽה׃ {ס}

האם שאלתם את עצמכם פעם איך קרה שאנשים בעבר הרחוק התחילו להתפלל לפסלים ולכוכבים במקום לה'? הכל התחיל מטעות.


שת, הבן של אדם הראשון, גדל והקים משפחה. התורה מספרת לנו שוּלְשֵׁת גַּם הוּא יֻלַּד בֵּן. שת החליט לקרוא לבנו בשם אֱנוֹשׁ. למה דווקא בשם הזה? המילה הזו קשורה לחולשה. שת רצה להזכיר לבני האדם שהם לא כל יכולים, כדי שיזכרו להיות צנועים ויבחרו לעשות מעשים טובים.


למרות הכוונה הטובה של שת, באותה תקופה קרה משהו עצוב. התורה אומרת שאָז הוּחַל לִקְרֹא בְּשֵׁם ה'. המילה הוּחַל כאן מתארת התחלה של זלזול וחילול. בני הדור של אנוש לא רצו לכפור בה' או להכעיס אותו, אלא פשוט טעו טעות גדולה. הם חשבו שה' הוא כל כך גדול, מרומם וחשוב, עד שאנשים פשוטים לא יכולים לפנות אליו ישירות. בגלל המחשבה הזו, הם התחילו להתפלל לכוכבים שבשמיים, כי הם ראו בהם משרתים של ה' שיכולים להעביר אליו את הבקשות שלהם.


מתוך הטעות הזו, הם אפילו התחילו לקרוא לכוכבים ולפסלים בשם של ה', כי חשבו שכך הם מכבדים את המשרתים שלו. לאט לאט, ההרגל הזה הלך והחמיר, עד שהאנשים פשוט שכחו את הבורא לגמרי והתחילו להתפלל רק לאלילים.


רוצים להנציח נופל?
הקדש פסוק זה לחלל צה״ל
פסוק כ״ה
פרק ה׳

נעזרתם בפירוש שלנו ומצאתם בו ערך?

עזרו לנו להגדיל תורה ולהאדירה. תחזוקת האתר והשבחת התוכן כרוכות בהוצאות מרובות. תרומה קטנה שלכם תסייע לנו להחזיק את הפלטפורמה ותהפוך אתכם לשותפים מלאים בהנגשת חוכמת המקרא.

תרמו עכשיו

מה דעתכם על הפירוש?

התחברתם? יש לכם חידוש או הארה על הפסוק שלמדתם כאן? נשמח לשמוע!

ההערות שלכם חשובות לנו ועוזרות לשפר את הפירוש.