המוות הוא גורל הכרחי המשותף לכולם, ולכן אין טעם בנקמה אכזרית על חיים שאבדו כִּי מוֹת נָמוּת ממילא והחוטא יקבל את עונשו בבוא יומו. בנוסף, המוות הוא מצב בלתי הפיך הדומה לנזילה וְכַמַּיִם הַנִּגָּרִים אַרְצָה אֲשֶׁר לֹא יֵאָסֵפוּ מחדש, ולכן הריגת הרוצח לא תתקן את העבר ולא תשיב את הנרצח לחיים. אף על פי שהמשפט האלוהי קפדני וְלֹא יִשָּׂא אֱלֹהִים נֶפֶשׁ כדי לוותר על עונשו של הרוצח, ה' אינו ממהר לאבד את החוטא אלא מתכנן את מהלכי העולם וְחָשַׁב מַחֲשָׁבוֹת לְבִלְתִּי יִדַּח מִמֶּנּוּ נִדָּח לנצח, דרך ייסורים מכפרים או מצוות המאפשרות הצלה. כשם שה' פועל בחמלה למען החוטאים, כך נדרש מן המלך למצוא דרך להשיב את בנו מן הגלות, כדי למנוע מצב שבו ילמד ממעשי הגויים ויתרחק לחלוטין מאחרי ה'.
שמואל ב, פרק י״ד, פסוק י״ד
כִּי־מ֣וֹת נָמ֔וּת וְכַמַּ֙יִם֙ הַנִּגָּרִ֣ים אַ֔רְצָה אֲשֶׁ֖ר לֹ֣א יֵאָסֵ֑פוּ וְלֹֽא־יִשָּׂ֤א אֱלֹהִים֙ נֶ֔פֶשׁ וְחָשַׁב֙ מַחֲשָׁב֔וֹת לְבִלְתִּ֛י יִדַּ֥ח מִמֶּ֖נּוּ נִדָּֽח׃
שיתוף הפסוק
רוצים להנציח נופל?
הקדש פסוק זה לחלל צה״לנעזרתם בפירוש שלנו ומצאתם בו ערך?
עזרו לנו להגדיל תורה ולהאדירה. תחזוקת האתר והשבחת התוכן כרוכות בהוצאות מרובות. תרומה קטנה שלכם תסייע לנו להחזיק את הפלטפורמה ותהפוך אתכם לשותפים מלאים בהנגשת חוכמת המקרא.
תרמו עכשיומה דעתכם על הפירוש?
התחברתם? יש לכם חידוש או הארה על הפסוק שלמדתם כאן? נשמח לשמוע!
ההערות שלכם חשובות לנו ועוזרות לשפר את הפירוש.