ירמיהו, פרק ל׳, פסוק ט״ו

Jeremiah 30:15Sefaria

מַה־תִּזְעַק֙ עַל־שִׁבְרֵ֔ךְ אָנ֖וּשׁ מַכְאֹבֵ֑ךְ עַ֣ל ׀ רֹ֣ב עֲוֺנֵ֗ךְ עָֽצְמוּ֙ חַטֹּאתַ֔יִךְ עָשִׂ֥יתִי אֵ֖לֶּה לָֽךְ׃

קרה לכם פעם שהתלוננתם על משהו לא נעים שקרה לכם, אבל בעצם ידעתם שאתם אלו שגרמתם לו? העם צועק מתוך כאב, וה' פונה אליהם ושואל מַה־תִּזְעַק עַל־שִׁבְרֵךְ ועל כך שאָנוּשׁ מַכְאֹבֵךְ. כלומר, למה אתם צועקים ומתלוננים על השבר והכאב החמור שלכם? אתם מתנהגים כאילו נפגעתם סתם, בלי שום סיבה.


ה' מסביר להם שהמצב קרה בגלל המעשים שלהם. בדרך כלל, יש הבדל בין סוגי מעשים לא טובים: "עוון" הוא מעשה רע שעושים בכוונה, ו"חטא" הוא מעשה רע שעושים בטעות או כי קשה להתאפק. לרוב, מעשים שנעשים בכוונה הם חמורים אבל אין הרבה מהם, וחטאים שנעשים בטעות קורים הרבה יותר. אבל אצל העם המצב החמיר מאוד: המעשים הרעים שנעשו בכוונה הפכו להיות רבים מאוד, וזה מה שנקרא רֹב עֲוֹנֵךְ. בנוסף, גם החטאים הרגילים הפכו להיות עצומים וקשים מאוד, וזה נקרא עָצְמוּ חַטֹּאתַיִךְ.


בגלל המצב הזה, ה' אומר להם עָשִׂיתִי אֵלֶּה לָךְ. הדברים הקשים שקורים לכם הם לא חוסר מזל מקרי, אלא תוצאה ישירה של המעשים שלכם.


רוצים להנציח נופל?
הקדש פסוק זה לחלל צה״ל
פסוק י״ד
פסוק ט״ז

נעזרתם בפירוש שלנו ומצאתם בו ערך?

עזרו לנו להגדיל תורה ולהאדירה. תחזוקת האתר והשבחת התוכן כרוכות בהוצאות מרובות. תרומה קטנה שלכם תסייע לנו להחזיק את הפלטפורמה ותהפוך אתכם לשותפים מלאים בהנגשת חוכמת המקרא.

תרמו עכשיו

מה דעתכם על הפירוש?

התחברתם? יש לכם חידוש או הארה על הפסוק שלמדתם כאן? נשמח לשמוע!

ההערות שלכם חשובות לנו ועוזרות לשפר את הפירוש.