במדבר, פרק י״ג, פסוק כ״ב

פרשת שלח

Numbers 13:22Sefaria

וַיַּעֲל֣וּ בַנֶּ֘גֶב֮ וַיָּבֹ֣א עַד־חֶבְרוֹן֒ וְשָׁ֤ם אֲחִימַן֙ שֵׁשַׁ֣י וְתַלְמַ֔י יְלִידֵ֖י הָעֲנָ֑ק וְחֶבְר֗וֹן שֶׁ֤בַע שָׁנִים֙ נִבְנְתָ֔ה לִפְנֵ֖י צֹ֥עַן מִצְרָֽיִם׃

יצא לכם פעם לשחק במחבואים או לנסות להיכנס למקום בשקט מוחלט כדי שאף אחד לא ישים לב? כשהמרגלים שלנו מסיירים בארץ, הם מגיעים לעיר חברון. התורה מספרת על כך ופתאום משתמשת במילה וַיָּבֹא בלשון יחיד, כלומר "והוא בא", במקום להגיד "והם באו". למה? כי המרגלים היו חכמים. הם ידעו שאם קבוצה גדולה של אנשים תיכנס יחד לעיר, תושבי המקום יסתכלו עליהם ויחשדו בהם. לכן, הם נכנסו לחברון אחד אחרי השני, בשקט ובזהירות, ממש כמו מרגלים אמיתיים.


בחברון הם פוגשים שלושה אנשים חזקים וגבוהים: אֲחִימַן שֵׁשַׁי וְתַלְמַי. התורה קוראת להם יְלִידֵי הָעֲנָק. הם לא נקראו כך רק בגלל הגודל שלהם, אלא מפני שהם היו הצאצאים של אדם מפורסם מהעבר שבאמת קראו לו "הענק". אלו היו אנשים בעלי קומה זקופה מאוד וצוואר ארוך.


בסוף, התורה מוסיפה פרט היסטורי מעניין וכותבת: וְחֶבְרוֹן שֶׁבַע שָׁנִים נִבְנְתָה לִפְנֵי צֹעַן מִצְרָיִם. בני ישראל הכירו היטב את צוען, שהייתה עיר הבירה החשובה של מצרים שבה גרו המלכים. התורה מגלה לנו שחברון נבנתה אפילו לפני העיר המצרית הגדולה הזו. המידע הזה בא ללמד אותנו משהו חשוב: הענקים שגרים בחברון חיים שם כבר המון המון שנים. זה מוכיח שארץ ישראל היא מקום בריא וטוב שמאריך את החיים של מי שגר בו, ושאף אחד לא צריך לפחד שזה מקום מסוכן!


רוצים להנציח נופל?
הקדש פסוק זה לחלל צה״ל
פסוק כ״א
פסוק כ״ג

נעזרתם בפירוש שלנו ומצאתם בו ערך?

עזרו לנו להגדיל תורה ולהאדירה. תחזוקת האתר והשבחת התוכן כרוכות בהוצאות מרובות. תרומה קטנה שלכם תסייע לנו להחזיק את הפלטפורמה ותהפוך אתכם לשותפים מלאים בהנגשת חוכמת המקרא.

תרמו עכשיו

מה דעתכם על הפירוש?

התחברתם? יש לכם חידוש או הארה על הפסוק שלמדתם כאן? נשמח לשמוע!

ההערות שלכם חשובות לנו ועוזרות לשפר את הפירוש.