השליח מדווח לדוד על מהלך הקרב, ומסביר כיצד נוצר המצב שבו התקרבו החיילים אל החומה ונפגעו. הפרשנים מסכימים כי תחילת העימות הייתה כאשר לוחמי העיר הנצורה העיזו לצאת ממנה אל השטח הפתוח כדי לערוך קרב, כפי שמתואר במילים ויצאו אלינו השדה. בשלב הראשון של הלחימה, כי גברו עלינו האנשים, האויב אכן הראה עליונות ודחק את צבא ישראל.
אולם, המגמה התהפכה. המילים ונהיה עליהם עד פתח השער מתארות את מעבר צבא ישראל לעמדת תקיפה. הלוחמים התגברו על האויב, הדפו אותו לאחור ורדפו אחריו עד לשערי העיר [מצודת דוד, ביאור שטיינזלץ]. מתוך להט הניצחון והמרדף אחר האויב הנסוג, נסחפו חיילי ישראל והתקרבו אל פתח השער הרבה יותר ממה שהיה ראוי ונכון מבחינה צבאית, וכך חשפו את עצמם לסכנה [מלבי"ם].