תארו לעצמכם שאתם עומדים על הר גבוה, מסביבכם המון אנשים, וכולם במתח לקראת המבחן הגדול ביותר שהיה אי פעם. אליהו הנביא עורך תחרות פומבית כדי להוכיח לכולם מי הוא האלוהים האמיתי. הוא מתנהג בצורה הכי הוגנת שיש ונותן לנביאי הבעל להתחיל ראשונים. למה הוא עושה את זה? כדי שכאשר הם ייכשלו, הם לא יוכלו להמציא תירוצים ולהגיד שקיבלו קורבן פחות טוב או שהשעה לא הייתה מתאימה.
המבחן הוא לראות אֲשֶׁר־יַעֲנֶה בָאֵשׁ. כלומר, התשובה תגיע מהשמיים בצורה של אש שתרד ותשרוף את הקורבן. אולי תשאלו את עצמכם, הרי באותו זמן הייתה בצורת קשה מאוד, אז למה לא לעשות מבחן של הורדת גשם? אליהו פעל בחוכמה רבה. הוא ידע שאם הוא יבקש גשם, נביאי הבעל לא יסכימו כי הם ידעו שאין להם כוח לעשות את זה. לעומת זאת, למבחן של אש הם הסכימו בשמחה, כי הם חשבו שיוכלו לרמות. הם באמת תכננו להחביא איש בשם חיאל מתחת למזבח החלול כדי שידליק אש מלמטה בסתר, אבל התוכנית שלהם נכשלה כי נחש הקיש אותו.
אליהו גם רצה לוודא שאין כאן שום כישופים. הוא אמר להם וּקְרָאתֶם בְּשֵׁם אֱלֹהֵיכֶם, כדי להכריח אותם לקרוא רק בשם של הבעל ולא להשתמש בשמות קדושים כדי לנסות לעשות קסמים. אש אמיתית מהשמיים היא מיוחדת מאוד, היא קודם כל שורפת את הבשר ורק אחר כך את העצים, וזה בדיוק מה שאליהו רצה להראות.
כשהעם שמע את ההצעה של אליהו, הם ענו מיד ט֥וֹב הַדָּבָֽר. הם היו בספק ורצו לדעת סוף סוף את האמת. הם הבינו שזה מבחן מצוין וברור שיעזור להם להחליט, למרות שהם העדיפו לתת לנביאי השקר לגשת ראשונים ולראות מה יקרה.