תארו לעצמכם שאתם עומדים מול המון אנשים, ומקווים שכולם יבינו סוף סוף מהי האמת. זה בדיוק מה שמרגיש אליהו הנביא על הר הכרמל. ברגע המותח ביותר, אליהו מתפלל ומבקש פעמיים עֲנֵנִי ה' עֲנֵנִי. למה הוא חוזר על המילה פעמיים? כי יש לו שתי בקשות שונות. הבקשה הראשונה היא שה' יענה לו ויוריד אש מהשמיים. הבקשה השנייה היא שה' יעזור לעם להבין שזה באמת נס אמיתי, כדי שאף אחד לא יגיד שזה סתם קסם או מעשה כשפים. אליהו מתפלל שיתקיים וְיֵדְעוּ הָעָם הַזֶּה כִּי אַתָּה ה' הָאֱלֹהִים, כלומר שהנס יהיה כל כך ברור, עד שכולם יראו בלי שום ספק שה' הוא הכוח היחיד בעולם, וכך הם יאמינו לדברים ולנבואות שאליהו יגיד להם בעתיד. בסוף התפילה הוא אומר וְאַתָּה הֲסִבֹּתָ אֶת לִבָּם אֲחֹרַנִּית. המילה "הסבת" פירושה לסובב או להחזיר. אליהו בעצם אומר לה': בעזרת הנס הגדול שתעשה עכשיו, אתה תסובב ותחזיר אליך בחזרה את הלב של בני ישראל שקצת התרחק, וכולם ישובו להאמין בך בלב שלם.
מלכים א, פרק י״ח, פסוק ל״ז
עֲנֵ֤נִי יְהֹוָה֙ עֲנֵ֔נִי וְיֵֽדְעוּ֙ הָעָ֣ם הַזֶּ֔ה כִּֽי־אַתָּ֥ה יְהֹוָ֖ה הָאֱלֹהִ֑ים וְאַתָּ֛ה הֲסִבֹּ֥תָ אֶת־לִבָּ֖ם אֲחֹרַנִּֽית׃
שיתוף הפסוק
רוצים להנציח נופל?
הקדש פסוק זה לחלל צה״לנעזרתם בפירוש שלנו ומצאתם בו ערך?
עזרו לנו להגדיל תורה ולהאדירה. תחזוקת האתר והשבחת התוכן כרוכות בהוצאות מרובות. תרומה קטנה שלכם תסייע לנו להחזיק את הפלטפורמה ותהפוך אתכם לשותפים מלאים בהנגשת חוכמת המקרא.
תרמו עכשיומה דעתכם על הפירוש?
התחברתם? יש לכם חידוש או הארה על הפסוק שלמדתם כאן? נשמח לשמוע!
ההערות שלכם חשובות לנו ועוזרות לשפר את הפירוש.