נחמיה, פרק ט׳, פסוק א׳

Nehemiah 9:1Sefaria

וּבְיוֹם֩ עֶשְׂרִ֨ים וְאַרְבָּעָ֜ה לַחֹ֣דֶשׁ הַזֶּ֗ה נֶאֶסְפ֤וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֙ בְּצ֣וֹם וּבְשַׂקִּ֔ים וַאֲדָמָ֖ה עֲלֵיהֶֽם׃

יצא לכם לדמיין מה קורה לעם שלם רגע אחרי שנגמרים כל החגים השמחים של חודש תשרי? בני ישראל בחרו להתאסף יחד בירושלים כדי לשוב בתשובה אל ה' על המעשים שלהם. הם רצו לתקן טעות שחזרה על עצמה, כאשר חלק מהאנשים החדשים שהגיעו מהגלות התחתנו עם אנשים מעמים אחרים, בניגוד למה שציווה ה'. האספה הגדולה הזו התקיימה וּבְיוֹם עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה לַחֹדֶשׁ הַזֶּה. אולי תשאלו את עצמכם, למה הם חיכו ליום העשרים וארבעה ולא צמו מיד ביום העשרים ושלושה, שהוא היום שאחרי החג? הסיבה היא שהיום שאחרי החג נקרא "אסרו חג", וזהו יום שעדיין שומר על אווירה חגיגית ושמחה, ולכן אסור לצום בו. כדי להראות מכל הלב עד כמה הם מצטערים ורוצים להשתפר, העם התאספו בְּצוֹם וּבְשַׂקִּים וַאֲדָמָה עֲלֵיהֶם. הם הפסיקו לאכול, לבשו בגדים פשוטים ולא נוחים שנקראים שקים, והמילים וַאֲדָמָה עֲלֵיהֶם מסבירות שהם אפילו שמו עפר ממש על הראש שלהם. כל המעשים האלו נועדו להראות את הכניעה והצער העמוק שלהם, וכמה חשוב להם לחזור לדרך הטובה.


רוצים להנציח נופל?
הקדש פסוק זה לחלל צה״ל
פרק ח׳
פסוק ב׳

נעזרתם בפירוש שלנו ומצאתם בו ערך?

עזרו לנו להגדיל תורה ולהאדירה. תחזוקת האתר והשבחת התוכן כרוכות בהוצאות מרובות. תרומה קטנה שלכם תסייע לנו להחזיק את הפלטפורמה ותהפוך אתכם לשותפים מלאים בהנגשת חוכמת המקרא.

תרמו עכשיו

מה דעתכם על הפירוש?

התחברתם? יש לכם חידוש או הארה על הפסוק שלמדתם כאן? נשמח לשמוע!

ההערות שלכם חשובות לנו ועוזרות לשפר את הפירוש.