קרה לכם פעם שהייתם צריכים להוציא את כל הדברים מהחדר שלכם ממש מהר? תארו לעצמכם מצב שבו מופיע כתם משונה על קירות הבית. הכתם הזה הוא לא סתם לכלוך, אלא סימן מיוחד מאת ה׳ שמגיע כדי לעורר את האדם לשפר את ההתנהגות שלו, למשל אם הוא דיבר לשון הרע או היה קמצן ולא רצה לחלוק את הדברים שלו עם אחרים.
במצב כזה, התורה אומרת וְצִוָּה הַכֹּהֵן וּפִנּוּ אֶת הַבַּיִת. הכהן נותן הוראה, ובעל הבית ובני משפחתו ממהרים להוציא את כל החפצים החוצה. יש כאן גם שיעור חשוב: אם האדם היה קמצן והסתיר את הדברים שלו, עכשיו כולם רואים בחוץ את מה שהוא שמר רק לעצמו. הפינוי חייב לקרות בְּטֶרֶם יָבֹא הַכֹּהֵן, כי כל עוד הכהן לא ראה את הכתם מבפנים ולא קבע שהבית טמא, הבית והחפצים עדיין טהורים. הזמן הזה שבו מחכים לכהן ומפנים את הבית, נותן לבעל הבית הזדמנות לחשוב על המעשים שלו, להתפלל ולחזור בתשובה.
אבל למה בעצם להוציא את הכל? התורה מסבירה: וְלֹא יִטְמָא כָּל אֲשֶׁר בַּבָּיִת. ה׳ מרחם על הרכוש שלנו, אפילו על הכלים הכי פשוטים וזולים כמו קערות וכדים שעשויים מחרס. אם הכלים יישארו בבית כשהכהן יקבע שהוא טמא, כלי החרס יטמאו גם הם, והדרך היחידה לטהר כלי חרס היא פשוט לשבור אותו. ה׳ לא רוצה שייגרם לאדם נזק מיותר ולכן נותן זמן להציל אותם.
זה מלמד אותנו מסר מקסים: אם ה׳ דואג כל כך אפילו לכלים הפשוטים והזולים ביותר של האדם, ברור שהוא דואג ושומר על האדם עצמו! הכתם מופיע על העצים והאבנים של הבית, רק כדי שהאדם ילמד ויתקן את מעשיו. רק בסוף התהליך, וְאַחַר כֵּן יָבֹא הַכֹּהֵן לִרְאוֹת אֶת הַבָּיִת, כדי לבדוק את הכתם ולוודא שמדובר בבית רגיל שבנוי מאבנים, עצים ועפר.