יצא לכם פעם לתכנן תוכנית סודית וחכמה במיוחד, שבה הייתם צריכים לחשוב מראש על כל הפרטים הכי קטנים? זה בדיוק מה שיוסף עושה רגע לפני שהוא משחרר את האחים שלו לחזור הביתה. הוא נותן למשרת שלו, שאחראי על הבית, הוראות מאוד מדויקות. קודם כל, הוא מבקש ממנו למלא את השקים שלהם באוכל כַּאֲשֶׁר יוּכְלוּן שְׂאֵת, כלומר למלא אותם עד הסוף, כמה שהם רק יכולים להכיל, והרבה יותר ממה שהאחים שילמו עליו. יוסף גם שם לב להשתמש במילה אַמְתְּחֹת, כי הכוונה היא לשקים האישיים של האחים ולא לסתם שקי משא רגילים.
אחר כך מגיע החלק המתוחכם באמת. יוסף אומר למשרת וְשִׂים כֶּסֶף אִישׁ, כלומר להחזיר לכל אחד מהאחים את הכסף שלו. אבל הפעם, בניגוד לפעם הקודמת, יוסף מבקש לעשות את זה בגלוי ובידיעתם, כאילו הוא נותן להם מתנה ומפצה אותם. למה הוא עשה את זה ככה? יוסף תכנן להחביא את הגביע האישי שלו בשק של בנימין. אם הוא היה מחזיר להם את הכסף בסתר, האחים היו יכולים להגיד אחר כך "כמו שמישהו שם לנו את הכסף בשק בלי שידענו, ככה מישהו שם שם את הגביע". בגלל שהם ראו ששמים להם את הכסף בחזרה, הם לא יכלו להשתמש בתירוץ הזה.
יוסף לא עשה את כל זה סתם. המטרה שלו הייתה לבחון אותם במבחן הסופי. הוא רצה לראות איך הם יתנהגו כשבנימין יהיה בצרה, והאם הם יגנו עליו ויוכיחו שהם באמת אחים טובים שדואגים אחד לשני. איך האחים לא שמו לב שהגביע הוחבא אצלם? הם היו עייפים אחרי המשתה, והמשרתים של יוסף ארזו להם את השקים מוקדם מאוד בבוקר, כך שלא היה להם זמן או פרטיות לבדוק מה יש בפנים לפני שיצאו לדרך.
אגב, למשרת של יוסף לא היה קל לבצע את המשימה הזו. הוא היה אדם ישר מאוד, ובזמן שהוא שמח לתת להם אוכל בנדיבות, היה לו קשה מאוד להחביא גביע ולהאשים אדם שלא עשה שום דבר רע. לכן יוסף היה צריך לצוות עליו בצורה מאוד ברורה ותקיפה כדי שהתוכנית החשובה הזו תצא לפועל.