ויקרא, פרק י״ד, פסוק י״ז

פרשת מצורע

Leviticus 14:17Sefaria

וּמִיֶּ֨תֶר הַשֶּׁ֜מֶן אֲשֶׁ֣ר עַל־כַּפּ֗וֹ יִתֵּ֤ן הַכֹּהֵן֙ עַל־תְּנ֞וּךְ אֹ֤זֶן הַמִּטַּהֵר֙ הַיְמָנִ֔ית וְעַל־בֹּ֤הֶן יָדוֹ֙ הַיְמָנִ֔ית וְעַל־בֹּ֥הֶן רַגְל֖וֹ הַיְמָנִ֑ית עַ֖ל דַּ֥ם הָאָשָֽׁם׃

יצא לכם פעם לעשות משהו שבו חייבים לבצע את השלבים בדיוק לפי הסדר, ואם מדלגים על שלב אחד שום דבר לא עובד? כך קורה גם בתהליך המיוחד של האדם שהתרפא מהצרעת וחוזר להיות טהור. האדם עומד בפתח של העזרה בבית המקדש, כי הוא עדיין לא טהור לגמרי ולכן לא יכול להיכנס פנימה. בגלל זה, הוא מושיט את הראש, היד והרגל שלו פנימה אל הכהן.


קודם הכהן שם עליו מעט דם, ועכשיו מגיע שלב חדש ומרגש: הכהן לוקח שמן שנשאר לו בכף היד, ומושח בדיוק את אותם איברים. המעבר הזה, מדם לשמן, מסמל משהו עמוק מאוד. הוא מראה שהאדם עוזב את התקופה העצובה של הטומאה, ומתחיל חיים חדשים, טהורים ומלאים בהתחדשות.


התורה מפרטת בדיוק היכן לשים את השמן: על תְּנוּךְ אֹזֶן שזה החלק התחתון של האוזן, ועל בֹּהֶן יָדוֹ וכן בֹּהֶן רַגְלוֹ, שהם האגודל ביד והאצבע הגדולה ברגל. הכהן מקפיד לשים את השמן בחלק העליון או בצדדים של האצבעות, מקום שזז כשאנחנו עושים פעולות, כדי לסמל שהאדם מוכן לחזור לעשייה טובה ופעילה.


התורה מצווה לשים את השמן עַל דַּם הָאָשָׁם. זה בא ללמד אותנו סדר ברור: קודם שמים את הדם, ורק אחר כך את השמן. ומה קורה אם הדם שהיה שם קודם כבר התייבש או נמחק בינתיים? זה בסדר גמור. הכוונה היא שהשמן צריך להיות מונח בדיוק באותו המקום שבו היה הדם קודם לכן.


רוצים להנציח נופל?
הקדש פסוק זה לחלל צה״ל
פסוק ט״ז
פסוק י״ח

נעזרתם בפירוש שלנו ומצאתם בו ערך?

עזרו לנו להגדיל תורה ולהאדירה. תחזוקת האתר והשבחת התוכן כרוכות בהוצאות מרובות. תרומה קטנה שלכם תסייע לנו להחזיק את הפלטפורמה ותהפוך אתכם לשותפים מלאים בהנגשת חוכמת המקרא.

תרמו עכשיו

מה דעתכם על הפירוש?

התחברתם? יש לכם חידוש או הארה על הפסוק שלמדתם כאן? נשמח לשמוע!

ההערות שלכם חשובות לנו ועוזרות לשפר את הפירוש.