בראשית, פרק י״ח, פסוק ל״ב

פרשת וירא

Genesis 18:32Sefaria

וַ֠יֹּ֠אמֶר אַל־נָ֞א יִ֤חַר לַֽאדֹנָי֙ וַאֲדַבְּרָ֣ה אַךְ־הַפַּ֔עַם אוּלַ֛י יִמָּצְא֥וּן שָׁ֖ם עֲשָׂרָ֑ה וַיֹּ֙אמֶר֙ לֹ֣א אַשְׁחִ֔ית בַּעֲב֖וּר הָעֲשָׂרָֽה׃

יצא לכם פעם לבקש משהו ממש חשוב, ולהרגיש שאתם קצת מותחים את הגבול, אבל אתם פשוט חייבים לנסות רק עוד פעם אחת אחרונה?


זה בדיוק מה שקורה לאברהם. הוא עומד באומץ מול ה' ומנסה להציל את העיר, למרות שהמעשים של האנשים שם היו רעים מאוד. אברהם פותח ואומר אַל נָא יִחַר לַאדֹנָי וַאֲדַבְּרָה. הוא בעצם מבקש מה' סבלנות ושלא יכעס עליו. מיד אחר כך הוא מוסיף את המילים אַךְ הַפַּעַם, שפירושן רק הפעם הזאת. אברהם מצהיר שזו ההזדמנות האחרונה, ואם לא ימצאו בעיר אפילו עשרה אנשים טובים, הוא כבר לא יבקש יותר. הוא מבין שבלי עשרה צדיקים אי אפשר יהיה להציל את המקום.


אבל למה אברהם עצר דווקא במספר עשרה ולא ביקש פחות? אברהם זכר את ההיסטוריה. בזמן המבול של נח היו שמונה צדיקים, והם לא הספיקו כדי להציל את כל האנשים שחיו אז. לכן אברהם ידע שאין טעם לבקש על שמונה. בנוסף, עשרה אנשים נחשבים כבר לציבור, קבוצה שלמה שיש לה כוח להגן על עיר שלמה, ולא רק על עצמה. אולי שמתם לב שאברהם אפילו לא מבקש במפורש על לוט האחיין שלו. הסיבה היא שהוא פשוט סומך לחלוטין על ה' שיעשה את הדבר הנכון ויציל את לוט אם הוא באמת צדיק שראוי לכך.


בסוף השיחה ה' מסכים לתנאי ומבטיח לֹא אַשְׁחִית בַּעֲבוּר הָעֲשָׂרָה, כלומר העיר לא תיהרס אם יימצאו בה עשרה צדיקים. באותו רגע ה' עדיין לא מגלה לאברהם שאין שם אפילו עשרה. רק בבוקר שלמחרת, כשאברהם יסתכל לעבר העיר, הוא יבין בעצמו את התשובה.


רוצים להנציח נופל?
הקדש פסוק זה לחלל צה״ל
פסוק ל״א
פסוק ל״ג

נעזרתם בפירוש שלנו ומצאתם בו ערך?

עזרו לנו להגדיל תורה ולהאדירה. תחזוקת האתר והשבחת התוכן כרוכות בהוצאות מרובות. תרומה קטנה שלכם תסייע לנו להחזיק את הפלטפורמה ותהפוך אתכם לשותפים מלאים בהנגשת חוכמת המקרא.

תרמו עכשיו

מה דעתכם על הפירוש?

התחברתם? יש לכם חידוש או הארה על הפסוק שלמדתם כאן? נשמח לשמוע!

ההערות שלכם חשובות לנו ועוזרות לשפר את הפירוש.