יצא לכם פעם לעבוד קשה מאוד על יצירה גדולה, כמו בניית מגדל גבוה מקוביות, ולחכות כבר לרגע המרגש שבו תניחו את החלק האחרון? הרגע הזה הגיע בסיום הבנייה הארוכה של המשכן. הפעולה האחרונה הייתה להקים את הגבולות החיצוניים. כאשר נאמר וַיָּקֶם אֶת הֶחָצֵר, זה מעורר שאלה קטנה, הרי אי אפשר באמת לבנות חלל ריק של חצר. הכוונה היא שמשה הקים את הקירות והמחיצות, וכך החצר נוצרה בתוכם. המילים סָבִיב לַמִּשְׁכָּן מלמדות אותנו שהחצר הקיפה את המשכן מכל הכיוונים, ולא הייתה מחוברת אליו רק מצד אחד. התורה מוסיפה גם את המילה וְלַמִּזְבֵּחַ, כדי לרמז לנו שהנוכחות המיוחדת של ה׳ נמצאת גם על המזבח, בדיוק במקום שבו העם עומדים ומתפללים. בסוף התהליך נכתב וַיְכַל מֹשֶׁה אֶת הַמְּלָאכָה, כלומר משה סיים את העבודה. אבל למה הבנייה נחשבת כאילו משה עשה את כולה בעצמו? הסיבה היא שמשה הוא זה שעשה את ההקמה הסופית והכין הכל, וכלל חשוב הוא שמצווה נקראת תמיד על שם מי שמסיים אותה. הסיום החגיגי הזה מזכיר את סיום בריאת העולם, ומיד כשהכל היה מוכן, ירד הענן והנוכחות של ה׳ מילאה את המשכן כולו.
שמות, פרק מ׳, פסוק ל״ג
פרשת פקודי
וַיָּ֣קֶם אֶת־הֶחָצֵ֗ר סָבִיב֙ לַמִּשְׁכָּ֣ן וְלַמִּזְבֵּ֔חַ וַיִּתֵּ֕ן אֶת־מָסַ֖ךְ שַׁ֣עַר הֶחָצֵ֑ר וַיְכַ֥ל מֹשֶׁ֖ה אֶת־הַמְּלָאכָֽה׃ {פ}
שיתוף הפסוק
רוצים להנציח נופל?
הקדש פסוק זה לחלל צה״לנעזרתם בפירוש שלנו ומצאתם בו ערך?
עזרו לנו להגדיל תורה ולהאדירה. תחזוקת האתר והשבחת התוכן כרוכות בהוצאות מרובות. תרומה קטנה שלכם תסייע לנו להחזיק את הפלטפורמה ותהפוך אתכם לשותפים מלאים בהנגשת חוכמת המקרא.
תרמו עכשיומה דעתכם על הפירוש?
התחברתם? יש לכם חידוש או הארה על הפסוק שלמדתם כאן? נשמח לשמוע!
ההערות שלכם חשובות לנו ועוזרות לשפר את הפירוש.