קרה לכם פעם שפגעתם במישהו בדיוק כשהוא היה עצוב, ואחר כך התחרטתם מאוד וחיפשתם דרך לבקש סליחה? זה בדיוק מה שקרה לשמעי בן גרא. כעת, כשדוד חוזר להיות מלך, שמעי עומד מולו ומתחנן שיסלח לו על ההתנהגות הקשה שלו בזמן המרד. שמעי מחלק את בקשת הסליחה שלו לשני חלקים. בהתחלה הוא מבקש אַל יַחֲשָׁב לִי אֲדֹנִי עָוֹן, כלומר הוא מבקש מדוד שלא יחמיר איתו על כך שהצטרף למרד של אבשלום, כי הרי אנשים רבים בעם התבלבלו והצטרפו גם הם. לאחר מכן הוא מוסיף וְאַל תִּזְכֹּר אֵת אֲשֶׁר הֶעֱוָה עַבְדְּךָ. המילה הֶעֱוָה פירושה חטא או מעשה עקום. כאן שמעי מדבר על החטא האישי והפרטי שלו, כשקילל את דוד ביום הקשה שבו נאלץ לברוח מירושלים. שמעי מתחנן ומבקש שלא לָשׂוּם הַמֶּלֶךְ אֶל לִבּוֹ, כלומר שהמלך לא ייקח את המילים הפוגעות אל הלב. כדי לשכנע את דוד לסלוח לו, שמעי מסביר שהוא הראשון מכל המורדים שבא לבקש סליחה. הוא רומז לדוד שאם הוא יסלח לו, שאר העם יראה כמה המלך רחמן וימהר לחזור אליו בשלום. בנוסף, שמעי מסביר שבאותו יום קשה הוא פעל מתוך צער עמוק ובלבול, ומתחנן שדוד יגלה כלפיו מידת הרחמים וימחל לו.
שמואל ב, פרק י״ט, פסוק כ׳
וַיֹּ֣אמֶר אֶל־הַמֶּ֗לֶךְ אַל־יַחֲשָׁב־לִ֣י אֲדֹנִי֮ עָוֺן֒ וְאַל־תִּזְכֹּ֗ר אֵ֚ת אֲשֶׁ֣ר הֶעֱוָ֣ה עַבְדְּךָ֔ בַּיּ֕וֹם אֲשֶׁר־יָׄצָ֥אׄ אֲדֹנִֽי־הַמֶּ֖לֶךְ מִירוּשָׁלָ֑͏ִם לָשׂ֥וּם הַמֶּ֖לֶךְ אֶל־לִבּֽוֹ׃
שיתוף הפסוק
רוצים להנציח נופל?
הקדש פסוק זה לחלל צה״לנעזרתם בפירוש שלנו ומצאתם בו ערך?
עזרו לנו להגדיל תורה ולהאדירה. תחזוקת האתר והשבחת התוכן כרוכות בהוצאות מרובות. תרומה קטנה שלכם תסייע לנו להחזיק את הפלטפורמה ותהפוך אתכם לשותפים מלאים בהנגשת חוכמת המקרא.
תרמו עכשיומה דעתכם על הפירוש?
התחברתם? יש לכם חידוש או הארה על הפסוק שלמדתם כאן? נשמח לשמוע!
ההערות שלכם חשובות לנו ועוזרות לשפר את הפירוש.