שמואל ב, פרק י״ט, פסוק מ״ב

II Samuel 19:42Sefaria

וְהִנֵּ֛ה כׇּל־אִ֥ישׁ יִשְׂרָאֵ֖ל בָּאִ֣ים אֶל־הַמֶּ֑לֶךְ וַיֹּאמְר֣וּ אֶל־הַמֶּ֡לֶךְ מַדּ֩וּעַ֩ גְּנָב֨וּךָ אַחֵ֜ינוּ אִ֣ישׁ יְהוּדָ֗ה וַיַּעֲבִ֨רוּ אֶת־הַמֶּ֤לֶךְ וְאֶת־בֵּיתוֹ֙ אֶת־הַיַּרְדֵּ֔ן וְכׇל־אַנְשֵׁ֥י דָוִ֖ד עִמּֽוֹ׃ {ס}

חשבתם פעם כמה מתסכל זה לתכנן קבלת פנים חגיגית לאדם חשוב, ולגלות שמישהו אחר לקח לכם את ההזדמנות והביא אותו בעצמו? תחושת העלבון הזו היא בדיוק מה שהרגישו שבטי ישראל כשדוד המלך חזר אל כיסא המלכות. אחרי המרד, כולם רצו להראות למלך שהם נאמנים לו, אבל שבט יהודה מיהר והחזיר את המלך בעצמו דרך נהר הירדן.


שאר שבטי ישראל מגיעים אל המלך ומתלוננים בפניו ישירות: מַדּוּעַ גְּנָבוּךָ. כמובן שאי אפשר לגנוב מלך, אבל הכוונה שלהם היא ששבט יהודה פעל בסתר, בשקט ובלי לבקש רשות, כאילו המלך הוא רכוש ששייך רק להם. הפעולה החשאית הזו פגעה בכבודו של המלך, שהרי היה ראוי שכל העם יקבל את פניו בשמחה, והיא גם פגעה בכבוד של שאר השבטים, כי עכשיו זה נראה כאילו רק שבט יהודה רוצה את דוד. הטענה הזו גם שימשה לשבטי ישראל כתירוץ להסביר מדוע הם לא באו בעצמם לעזור למלך.


הכעס שלהם מחריף בגלל ששבט יהודה הביא איתו לא רק את המלך, אלא גם את כל הצבא שלו. המהלך הזה יצר תחושה לא נעימה, כאילו המלך סומך על כוח צבאי כדי לחזור, למרות ששבטי ישראל באמת רצו להחזיר אותו מרצונם החופשי. כשהם מוסיפים ואומרים וְכׇל־אַנְשֵׁי דָוִד עִמּוֹ, הם בעצם מתלוננים על כך שהאנשים של דוד עומדים עכשיו לצידו של שבט יהודה ומגנים עליו, פשוט כי כולם שייכים לאותו השבט.


רוצים להנציח נופל?
הקדש פסוק זה לחלל צה״ל
פסוק מ״א
פסוק מ״ג

נעזרתם בפירוש שלנו ומצאתם בו ערך?

עזרו לנו להגדיל תורה ולהאדירה. תחזוקת האתר והשבחת התוכן כרוכות בהוצאות מרובות. תרומה קטנה שלכם תסייע לנו להחזיק את הפלטפורמה ותהפוך אתכם לשותפים מלאים בהנגשת חוכמת המקרא.

תרמו עכשיו

מה דעתכם על הפירוש?

התחברתם? יש לכם חידוש או הארה על הפסוק שלמדתם כאן? נשמח לשמוע!

ההערות שלכם חשובות לנו ועוזרות לשפר את הפירוש.