בראשית, פרק ל״א, פסוק מ׳

פרשת ויצא

Genesis 31:40Sefaria

הָיִ֧יתִי בַיּ֛וֹם אֲכָלַ֥נִי חֹ֖רֶב וְקֶ֣רַח בַּלָּ֑יְלָה וַתִּדַּ֥ד שְׁנָתִ֖י מֵֽעֵינָֽי׃

נסו לחשוב על מצב שבו אתם שומרים על משהו יקר מאוד ששייך למישהו אחר. בחוץ חם מאוד או קר נורא, ואתם לא עוזבים את השמירה אפילו לרגע אחד. איך הייתם מרגישים אם בסוף, במקום להגיד לכם תודה, בעל החפץ היה חושד בכם שלקחתם ממנו משהו?


זה בדיוק מה שמרגיש יעקב כשהוא מדבר עם לבן. יעקב מתאר את העבודה הקשה שלו כרועה צאן ואת המסירות העצומה שלו. הוא מסביר שבימי הקיץ הארוכים, השמש הקופחת והחום היו כל כך כבדים, עד שהוא הרגיש כאילו החום שורף אותו ממש כמו אש. לכן הוא משתמש במילה אֲכָלַנִי, לא במובן של אכילה רגילה, אלא של חום חזק שהורס ומכלה. למזג האוויר היבש והקשה הזה הוא קורא חֹרֶב. לעומת זאת, בלילות הארוכים של החורף, הוא סבל מקור עז ומכפור, שאותו הוא מכנה קֶרַח.


אבל הקושי לא היה רק בגלל מזג האוויר, אלא גם בגלל הדאגה העצומה בלב. יעקב היה כל כך אחראי, שהוא סירב לתת לרועה אחר להחליף אותו אפילו לקצת. הוא פחד שזאבים יפגעו בכבשים או שגנבים יגיעו, ובגלל המתח הזה והקור הגדול, הוא פשוט לא הצליח לישון. הוא מתאר זאת במילים וַתִּדַּד שְׁנָתִי, כלומר השינה נדדה וברחה ממני. המסירות המיוחדת הזו הפכה לדוגמה לאיך שומר אמיתי צריך להתנהג ולשמור על רכוש של אדם אחר.


אחרי כל המאמץ הזה, יעקב זועק בכאב אל לבן: איך אתה מעז לחשוד בי שגנבתי? הרי אתה זה שהתאכזר אלי, הכביד עלי והחליף את המשכורת שלי במרמה. יעקב מדגיש את המילה הָיִיתִי כדי להראות עד כמה היחס של לבן היה לא הוגן. הוא בעצם אומר: "אני הייתי קיים בשבילך רק כשהיית צריך מישהו שיעבוד קשה בשמש ובקור. אבל כשהגיע הזמן לשלם לי על ההצלחה שהבאתי לך, התעלמת ממני". זה מזכיר התנהגות של אנשים שלא שמים לב לאדם עני שנמצא אצלם בבית, אבל ברגע שמשהו חסר, הם מיד נזכרים בו וחושדים בו. יעקב מראה ללבן שהוא היה שומר נאמן, למרות כל הקשיים וחוסר ההערכה.


רוצים להנציח נופל?
הקדש פסוק זה לחלל צה״ל
פסוק ל״ט
פסוק מ״א

נעזרתם בפירוש שלנו ומצאתם בו ערך?

עזרו לנו להגדיל תורה ולהאדירה. תחזוקת האתר והשבחת התוכן כרוכות בהוצאות מרובות. תרומה קטנה שלכם תסייע לנו להחזיק את הפלטפורמה ותהפוך אתכם לשותפים מלאים בהנגשת חוכמת המקרא.

תרמו עכשיו

מה דעתכם על הפירוש?

התחברתם? יש לכם חידוש או הארה על הפסוק שלמדתם כאן? נשמח לשמוע!

ההערות שלכם חשובות לנו ועוזרות לשפר את הפירוש.